سوره انعام
جمعه 12 آبان 1391برچسب:, | سعید

معرفی سوره انعام

سوره انعام

 

این سوره ششمین سوره قرآن کریم است که ۱۶۵ آیه دارد و تمام آیات آن یکجا و در مکه و قبل ازهجرت نازل شده اند . این سوره شصت و نهمین سوره ای است که بر پیامبر نازل شده است . این سوره پس از سوره حجر نازل گشته است.  تعداد کلمات آن ۲۹۷۱  کلمه و تعداد حروف آن  ۱۳۰۴۷ حرف است .

 

 علت نام‌گذاری سوره

 

 درقسمت هایی از آیات ۱۳۶ تا ۱۴۴ عقاید و رسوم و سنت های جاهلی را درباره گاو و گوسفند و شتر و بز و قربانی و گوشت آن بیان شده است ، از این رو این سوره را انعام « احشام و چهارپایان » نامیده اند .

 

محتویات سوره

 

این سوره همانند سایر سوره های مکی ، دعوت به اصول سه گانه « توحید» ، « نبوت» و «معاد» است ، ولی بیش از همه روی مساله یگانه پرستی و مبارزه با شرک و بت پرستی دور می زند . دقت در آیات این سوره روح نفاق و پراکندگی را از میان مسلمانان بر می چیند و گوشها را شنوا وچشمها را بینا و دلها را دانا می سازد .

 

 ثواب قرائت سوره

 

حضرت امام صادق (ع) فرمود : کسی که هر شب سوره انعام را بخواند ، جزء نجات  یافتگان عذاب الهی خواهد بود و لحظه ای آتش را نمی بیند .  و نیز فرمودند : کسی که سوره انعام را با زعفران بنویسد و شش روز بخورد ، اولا  روزیش  زیاد می شود  ثانیا به بیماری سودا گرفتار نشود و ثالثا از درد و گرفتاری با اجازه خداوند مصون  می ماند .

رسول اکرم (ص) فرمودند : سوره انعام یکجا بر من نازل شد در حالی که هفتاد هزار فرشته با صدای حمد و تسبیح ،اين سوره را همراهی می کردند .هر كس اين سوره را بخواند همين هفتاد هزار فرشته به تعداد هر آيه یک شبانه روز بر او صلوات می فرستند.

حضرت امام صادق (ع) فرمودند :«سوره انعام یکجا نازل شد و هفتاد هزار ملک سوره را با تعظیم،همراهی کردند زیرادر هفتاد جای آن نام خداوند آمده است ، اگر مردم می دانستند .در خواندن آن چقدر فضیلت است ، آن را ترک نمی کردند . »

 

فوائد تلاوت سوره

 

هر كس اين سوره را بنويسد و بشويدوتا هفت روز متوالی از آن آب بنوشد خدا به اورحم می کند.

اگر کسی این آیه را بر صفحه ای از قلع بنویسد و در دکان یا منزل خود آویزد خیر و برکت آن بسیارشود .« و عنده مفاتح الغیب . . . فی کتاب مبین » (آیه ۵۹)

جهت تقویت حافظه آیه زیر را به تخم مرغ نوشته و بخورند .« و هو القاهر فوق عباده . . . لا یفرطون » (آیه ۶۱)
برچسب‌ها: <-TagName->
لینک ثابت
صفحه قبل 1 صفحه بعد

تمامی حقوق مادی و معنوی " به سوی ظهور " برای " سعید " محفوظ می باشد!
طـرّاح قـالـب: شــیــعــه تـم